Inclusieve taal en copywriting

Herinner je je nog dat de NS haar omroepbericht veranderde? Ze gingen al in 2017 van “Beste dames en heren” naar “Beste reizigers”. Sindsdien het belang van inclusiviteit nog meer toegenomen. Vandaag pleit het LAKS voor inclusief taalgebruik in het onderwijs. En terecht! Iedereen moet zich herkennen in een tekst. Daarom is het hoog tijd voor een lesje inclusiviteit in copywriting.


Waarom is inclusief schrijven belangrijk?

Met inclusief schrijven geef je iedereen het gevoel dat ze erbij horen. Je sluit niemand uit. Taal is hierbij een krachtig instrument. Ook jouw woorden hebben veel impact en wekken gevoelens op. Zorg jij ervoor dat iedereen zich fijn voelt bij het lezen van je teksten? We geven je drie redenen om te kiezen voor inclusiviteit:

  • Je geeft het goede voorbeeld en laat zien dat je staat voor diversiteit.
  • Je past je aan en moderniseert. Inclusief schrijven past bij deze tijd.
  • Je spreekt nieuwe doelgroepen aan. Schrijf je niet inclusief? Dan mis je veel kansen en potentiële klanten.

Het gaat verder dan gender


Veel mensen denken bij inclusieve taal direct aan gender. Genderneutraal schrijven is inderdaad één van de dingen waar je op moet letten. Maar bij inclusief taalgebruik sluit je niemand uit. Je maakt geen onderscheid op gender, leeftijd, achtergrond en fysieke of mentale capaciteit. Dat betekent geen hokjes en labels. Heerlijk toch?

Het schrijven van inclusieve teksten is moeilijk. Hoe schrijf je voor een doelgroep zonder mensen uit te sluiten? Hieronder geef ik je vier tips.


4 tips voor inclusief schrijven

1. Vermijd stereotypes

Stereotypes kennen we allemaal. Vaak geven ze aanleiding voor een grapje, maar ze kunnen erg kwetsend zijn. Een aantal bekende stereotypes zijn:

  • Mama maakt schoon, papa werkt
  • Een monteur is een man
  • Bejaarden zijn vergeetachtig
  • Amerikanen zijn dik
  • Singles zijn ongelukkig

Trap niet in deze valkuil! Natuurlijk zijn stereotypes ergens op gebaseerd, maar probeer ze te doorbreken. Stereotypes maken je tekst voorspelbaar. Een italiaan die goed kan koken kennen we nu wel. Vertel eens een verrassend verhaal!

2. Schrijf in makkelijke taal

Hoe zorg je dat je niemand uitsluit op basis van het opleidingsniveau? Schrijf een begrijpelijke tekst in B1-niveau. Gebruik hiervoor het handige hulpmiddel: is het B1? Heb je je tekst af en twijfel je nog? Laat hem dan doorlezen door iemand anders. Vaak haal je moeilijke woorden en vakjargon er dan makkelijk uit.

3. Schrijf niet in de hij/zij vorm

Schrijf bij voorkeur niet in de hij/zij vorm. Behalve als je het over een bekend persoon hebt.

Een goed voorbeeld: De burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, sprak op het evenement. Zij vertelde over de werkzaamheden op het plein.

Een slecht voorbeeld: Wij zoeken een goede monteur. Hij moet minimaal 4 jaar ervaring hebben in de installatietechniek.

Dit is natuurlijk lastig, maar ik heb een goede tip om de hij/zij vorm te vermijden. Schrijf je tekst in de jij-vorm. Zo heb je een inclusieve tekst en is die gelijk een stuk aansprekender.

4. Let op vrouwelijke en mannelijke woorden

Sommige woorden zijn niet echt inclusief. Denk bijvoorbeeld aan vaders en moeders. Een kind kan ook twee mama’s of papa’s hebben. Verander je tekst met deze neutralere woorden:

  • Vaders en moeders -> ouders
  • Juf of meester -> leraar
  • Buurman en buurvrouw -> buren
  • Jongen en meisjes -> kinderen

Bij beroepen is de mannelijke variant meestal gangbaar. Een vrouw is tegenwoordig geen directrice, maar directeur. Een vroedvrouw noem je al tijden een verloskundige. Zo kun je aan de benoeming van iemand beroep niet meer zien of dit een man of vrouw is.

Ga jij voor de nieuwe taal?

Misschien blijf je achter met de vraag: waarom is dit belangrijk? Stel je voor: ik wil heel graag een boormachine kopen, maar in al jouw reclameteksten wordt de hij-vorm gebruikt. Dan voel ik me niet aangesproken en aangetrokken om je product te kopen.

Natuurlijk is het belangrijk dat je je op een specifieke doelgroep richt, maar probeer hierbij zo min mogelijk mensen uit te sluiten. Heb je hier veel moeite mee? Ik help je graag bij het inclusief schrijven.


Laten we samen sparren

Plan hier gratis en vrijblijvend onze eerste ontmoeting in.

Lida

Geschreven door:

Lida van der Eijk

Copywriter met een liefde voor italië, koken en de natuur

Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen

Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen

Heb je favoriete stopwoordjes? Vast wel! Met mijn tips voorkom je dat deze woorden te vaak je tekst insluipen.

Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x  waarom Portovenere een bezoekje waard is

Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x waarom Portovenere een bezoekje waard is

Portovenere is een leuk alternatief voor de Cinque Terre. Ontdek hier waarom dit vissersdorpje een bezoek waard is.

Alles over Pontremoli: bezienswaardigheden en evenementen

Alles over Pontremoli: bezienswaardigheden en evenementen

Wat kun je allemaal doen in Pontremoli? En welke evenementen vinden er plaats? Lees dit artikel voor meer inspiratie en ideeën.