Een goede briefing is de basis

Wil je teksten voor je website? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Jij focust je op je eigen werk, terwijl ik de teksten schrijf. Misschien denk je dat ik een soort woordentovenaar ben, maar ook ik heb een basis nodig. Deze basis noemen we de briefing, waarin je mij zoveel mogelijk vertelt over je bedrijf.

Geloof mij: een goede briefing zorgt voor een betere tekst. Ik heb al heel wat opdrachtomschrijvingen gelezen en weet precies wat mij helpt om een goede tekst te schrijven. Welke punten mogen niet ontbreken in jouw briefing?

Informatie over jouw bedrijf

Ik wil je onderneming leren kennen. Beantwoord daarom vragen als:

  • Welke diensten of producten bied je aan?
  • Waarom heb je je onderneming opgericht?
  • Welk probleem los je op?
  • Hoe maak je het leven van je klanten leuk?
  • Wat wil je bereiken met je onderneming?
  • Hoe ga je dat bereiken?

Zo krijg ik feeling met jouw bedrijf. Geef daarnaast zo veel mogelijk informatie. Natuurlijk weet ik hoe Google werkt, dus de website van je bedrijf vind ik wel. Maar misschien heb je al eerder een whitepaper, mooie flyer of een brochure laten maken. Deze ontvang ik graag van je.

Informatie over je doelgroep

Wie is je doelgroep? Zijn het mannen of vrouwen, in welke leeftijdscategorie vallen ze en welke hobby’s hebben ze? Waarom zijn juist zij de doelgroep van jouw onderneming? Creëer in je hoofd een personage. Hierin mag je zeker ver gaan: welke kleding draagt de persoon, welke baan heeft hij of zij? Zo is de kans dat jouw tekst je doelgroep écht aanspreekt groter.

Tone of voice

Denk ook aan de tone of voice. Wanneer je doelgroep jong is wil je deze niet met aanspreken. Wil je humor in je communicatie? Of wil je een serieus advies geven?

Over de tekst

Blog, producttekst of iets anders

Welke teksten ga ik voor je schrijven? Wordt het een blogtekst of is het een landingspagina? Heb je een voorbeeldpagina voor me, zodat ik kan zien in welk ontwerp de tekst komt?

Het doel van de tekst

Wil je de lezer informeren, overtuigen, prikkelen, inspireren? Wat moet je doelgroep doen nadat ze de tekst hebben gelezen?

De inhoud

Nu komen we bij het belangrijkste gedeelte van de briefing: wat komt er in de tekst te staan? Waar gaat de tekst over? Hoe lang wil je dat het artikel wordt? Welke bronnen kan ik gebruiken? En heb je zelf al meer informatie over het onderwerp? Geef deze vooraf, zodat ik minder tijd kwijt ben aan research.

Waarom werk ik met een briefing?

Misschien denk je nu: een kennismakingsgesprek is toch handiger? Ik kies voor een korte briefing vooraf, omdat dit mij meer aanknopingspunten geeft om door te vragen. Hierdoor komen we sneller tot de kern van jouw verhaal.

Zijn er onduidelijkheden of weet je niet precies wat je in de briefing moet zetten? Laat het mij weten en ik help je graag. Met een goede briefing gaan we voor de beste websiteteksten voor jouw onderneming. Neem voor meer informatie contact met mij op.

Lida

Geschreven door:

Lida van der Eijk

Copywriter met een liefde voor italië, koken en de natuur

2 heerlijke recepten met vlierbloesem

2 heerlijke recepten met vlierbloesem

Wat kan je allemaal maken met vlierbloesem? In dit artikel geef ik je twee heerlijke recepten.

Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen

Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen

Heb je favoriete stopwoordjes? Vast wel! Met mijn tips voorkom je dat deze woorden te vaak je tekst insluipen.

Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x  waarom Portovenere een bezoekje waard is

Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x waarom Portovenere een bezoekje waard is

Portovenere is een leuk alternatief voor de Cinque Terre. Ontdek hier waarom dit vissersdorpje een bezoek waard is.